Klantcase

Locker management

Lamson Security Systems biedt op het gebied van toegangsverlening systeemintegraties aan en is gespecialiseerd in het invullen van het gat tussen beveiliging en software. Tot het dienstenpakket behoort o.a. het ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden van lockersystemen.

Huurders gebruiken doorgaans een plastic toegangspas om een locker te openen. Lamson Security Systems wilde een app ontwikkelen waarmee huurders een locker kunnen claimen, openen en weer vrijgeven.

De oplossing

Meerdere voordelen

Kosten besparen

Een goed beveiligde toegangspas is verre van goedkoop. Dan is het met name voor organisaties die veel lockers aanbieden, zoals scholen, ideaal als er een alternatief binnen handbereik is. Daarnaast moet een pas door iemand worden uitgereikt, geregistreerd en eventueel vervangen als hij zoek- of defect raakt. Via onze software voor locker management wordt het aantal handelingen drastisch verminderd.

Milieuwinst

Nog veel belangrijker is de milieuwinst die wordt behaald. Elke pas die wordt vervangen door de app betekent een besparing van grondstoffen, productiecapaciteit en voorkomt milieuvervuiling. En dat geldt natuurlijk ook voor toekomstige ontwikkelingen waarbij passen vanwege beveiligingsprotocollen worden vervangen of omwille van nieuwe functionaliteit uitgebreid.

De uitdaging

Het nieuwe werken

De term het nieuwe werken bestaat al eventjes, maar heeft door de coronapandemie versneld een nieuwe invulling gekregen. De basis blijft hetzelfde; met minder regels en meer zelfstandigheid werken waar, hoe en wanneer je wilt.

Bij ondernemers vroeg dit om een heel andere mindset. Het resultaat is dat de werkplek nog nooit zo flexibel is geweest. Maar, doordat we vaker hybride werken en dus fysiek minder aanwezig zijn ontstaat een nieuwe behoefte: veilige en flexibele opslagruimte, zoals een locker.

Een app

Het locker management werd al centraal geregeld in de omgeving van AEOS. Het fysiek digitaal claimen van de locker was echter niet mogelijk. Onder bestaande klanten en relaties werd gevraagd naar een dergelijke oplossing. Nedap zou hiervoor wijzigingen moeten aanbrengen in hun software en een app ontwikkelen, maar had hiermee geen ervaring. Op verzoek van Lamson Security Systems is Result Software ingeschakeld.

Dubbele verificatie

Om te voorkomen dat een persoon vanaf een willekeurige plek een locker claimt, was verificatie of aanmelding op locatie noodzakelijk. Dat betekent een tweede sleutel die toestemming geeft om een locker te claimen of openen. Hiervoor zouden verschillende mogelijkheden onderzocht moeten worden.

Samenwerken aan de juiste oplossing

Achtergrond

AEOS is een zeer geavanceerd managementplatform voor toegangsbeheer van Nedap. Het platform is te koppelen aan fysieke sloten, paslezers en andere apparaten om de doorstroom van mensen in gebouwen te optimaliseren. Of het nu gaat om biometrische lezers of traditionele paslezers, bedrade of draadloze sloten, tourniquets of liften, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Integratie app

Bij Result Software heeft een klein team de architectuur van AEOS onderzocht. Vervolgens is een functioneel ontwerp gemaakt voor de werking van de app. Bij Nedap is een projectleider aangewezen om de aanpassingen in de software van AEOS te coördineren. Na ontwikkeling van de app is een uitgebreid testtraject opgestart. Inmiddels is de app beschikbaar in de stores van Apple en Google.

Lees over onze aanpak

Investeer in maatwerk

Elke ondernemer streeft naar een gezonde balans tussen groei en kostenbesparing. Maatwerk software is dan een uitstekende oplossing. In een lean product bestaan geen onnodige processen. En waarom stoppen bij één proces, als u ze aan elkaar kunt knopen?

Meer over maatwerk

De oplossing

Lockermanagement

Locker management gebeurt nog steeds op veilige manier in AEOS. Het grote verschil is dat de huurder geen fysieke pas meer hoeft te gebruiken om de locker te openen. Het is mogelijk om aan hele groepen, zoals klassen, of aan individuele personen, zoals iemand die gebruik maakt van een sportschool, lockers toe te wijzen. Specifiek voor scholen kan het om logistieke redenen interessant zijn om lockers locatiegebonden toe te wijzen aan klassen.

De app

De huurder downloadt de app uit de store van Apple of Google. De huurder heeft een geldige account nodig, die beheerd wordt door de organisatie, om in te kunnen loggen. Het locker management is hierop aangesloten. Daarna kan de huurder op locatie een QR-code scannen of gebruikmaken van BLE om een locker te claimen. In de app verschijnt de (toegewezen) locker. De huurder kan nu de locker openen of weer vrijgeven.

Flexibiliteit

De flexibiliteit wordt gevonden in de lengte van de huurperiode. Zodra de huurder de locker niet meer nodig heeft, kan hij deze vrijgeven en is hij beschikbaar voor een andere huurder. Tegelijkertijd kan hij met zijn account altijd opnieuw een andere locker claimen. Eventueel is instelbaar dat een locker een maximale gebruiksperiode heeft, of dat lockers bijvoorbeeld bij een calamiteit worden vrijgegeven, zoals bij politiecontrole op scholen.

Vrijblijvend adviesgesprek?

Tijdens een kennismakingsgesprek bespreken we uw wensen en de mogelijkheden.

AANVRAGEN